Arculattervezés dimenziói 2021-ben

A 2020-ban megjelent járvány és pandémia egyfajta meditatív " visszavonulásra" kényszerítette az emberiséget, melynek hatására számos új, un. reflektáló irányzat jelent meg a nagyobb szakmai fórumokon.

A stílusjegyeket tekintve természetesen nincs új a nap alatt, érdekességük inkább abban rejlik, miért pont ezekhez kezdtek nyúlni leggyakrabban az alkalmazott művészek? Ehhez viszont meg kell vizsgálnunk a jelenkor társadalmi jelenségeit és mozgalmait, melyeket a leggyakrabban elhangzó mondatokban szedtem össze:

Elpusztítjuk magunkat és a világot: Környezet tudatosság, 'No waste', 100 tárgynál ne birtokolj többet, Ne szemetelj, Ne végy magadhoz olyat, ami mások kizsigereléséből származik. Egyre népszerűbbek lesznek a környezetet kímélő termékek.
Vissza a gyökerekhez és az egyetemes tudáshoz: "Farm, ahol élünk", Legyen kisipar és önellátás! Teremtsük meg magunknak amire szükségünk van, ne zsákmányoljunk ki másokat. Kistermelői és bio termékek egyre nagyobb térhódítása.
Filantropizmus: Mindenki ugyanolyan fontos! Bőrszíntől, életkortól, identitástól, anyagi és környezeti helyzettől függetlenül. Egyenjogúság és elfogadás a reklámanyagokban.
Folyamatos változás: A változás gyakran fejlődésnek is értendő - a világ folyton változik, változz te is, fejleszt magad  hogy megfelelj a legújabb trendeknek! Véleményem szerint ez okozza a legnagyobb bizonytalanságot világunkban, talán a "farm ahol élünk" szemlélet valahol ennek a megfelelhetetlenségnek - "mire megváltozok, mire megtanulom, addigra már úgysem nem lesz fontos"-  érzéséből nőhette ki magát, s természetesen ez is adhatott a a gyökerekhez visszatérő ellenpólusoknak nagyobb hangsúlyt.
Összeesküvések és a médiák hatalma: 5G, AI, Mikrochip, tömegpusztító eszközök, világuralom és új  világrendek. Igazi Sci-fi amit élünk. Az emberek feletti hatalom és kontroll - bár nem új jelenség, a jelenkor ellenőrizhetetlen technológiáival egyre fenyegetőbbé vált, melynek köszönhetően az emberek kiszolgáltatottabbnak érzik magukat.

A fenti jelenségek, keveredve vagy épp ütközve egymással az érezhető bizonytalanságra épültek. Nem véletlen hát, hogy a művészet újra elővette a szürrealizmust, a pszichedéliát vagy az egyetemes képekkel beszélő szimbolizmust.

Hogy miért pont ezek?

Eddig jórészt csak a tömeggyártást és a fogyasztói társadalmat szolgálhatta ki az alkalmazott művészet, mostanra azonban egy  merőben új lehetőség csillant meg, melyet megragadhat. Egy olyan erőt képviselhet, amely segíthet akár jobb irányba terelni a világot.  Az elszigeteltségben természetet és összeolvadást adhat, a zavartságban szimbólumokkal erősítheti az egyetemes összetartozás érzését, valamint rávilágíthat az egyedi, megismételhetetlen és egyben törékeny világra.


Absztrakt pszichedélia az arculat tervezésben

A jelenkori eszközök és médiák nemcsak jóra, de megtévesztésre is alkalmazhatók. Sőt, tudatmódosításra  is.  Ahogyan a drog hat az emberre, úgy hathatnak rá a médiák által közvetített információk. Érdekes, hogy míg a hippikorszakban inkább a képzeletbe és az egyetemességbe való menekülésre késztetett a világ borzalmaitól (pont tudatmódosító szerekkel), addig mára már kifigurázza és újraszüli önmagát egy másik mondanivalóval - "Ne hagyd, hogy tudatmódosító eszközökkel uraljanak, élj a valóságban és lásd a borzalmait. Eláraszt minket a tárgyi és információs szemét". Ezen irányzat szinte láthatatlanul is de beépül a mindennapi vizuális eszköztárba. Hogy milyen eredeménnyel? Egyelőre nemtudni. Minden esetre ha a néző túl akar lépni a színes, már-már hűvösen dekoratív látványon, tisztán érzékelheti a társadalmi üzenetet. 

Pszichedelikus művészet az arculat tevezésben


Absztrakt pszichedélia

 A stílus egyébként alapvetően zenei irányzat, mely Indiából szivárgott az izraeli DJ pultokra. Magyarországi megfelelője Ozora, és az ott játszott GOA stílusú gépi zene. Az egyesült államokban azonban korábban már megjelent, s főleg a szabadságért küzdő, rockos hippy korszak határozta meg. Képi jelenségei még Jimmy Handrixxel törtek be Grateful Dead és a Pink Floyd koncertplakátjain és albumborítóin keresztül,  méghozzá a Pop-art képregényszerű világát felkarolva. Az Absztrakt pszichedelia képi világa  a zenéhez hasonlóan agycsavaró, egyfajta tudat tágító szín- és formakavalkád, a szivárvány minden színében, mely hűen tükrözi az impulzív társadalmi felfordulást. Tematikáját  jellemzik a földöntúli utazások, különös álombéli helyszínek, szereplők és érzelmek egybemosódott kuszasága. Gyakran ez a kuszaság egyfajta ösztönös szimmetriával is párosul, mintha ezzel sugallná azt, hogy társadalmunk még a leghülyébb helyzetekből is tud kiutat találni a harmónia felé. Arculat tervezés stílusjegyei: élénk, akár neon színek, formák bujasága, a felület teljesen kivan töltve, kuszaság, rejtett szimmetria, erős kontúrok és telített színek, gépies ismétlődés, Op-art, Pop-art, ornamentika.


2021 cégarculat trend


Szimbolizmus és autentika az arculat tervezésben:

A szimbolizmus ereje abban rejlik, hogy vizuális elemei képesek meghaladni a nyelvet. Tudni illik ugyanis, hogy léteznek olyan ősi, a társadalmak kultúrájába ágyazódott vizuális elemek (ikonok), melyek szavak nélkül beszélve, egyszerűségükkel emelik ki az egyetemes mondanivaló mélységeit. (Csak képzeljünk el egy  háromszöget, vagy egy ősi piramist, mely hegyként előttünk tornyosulva összeköt minket az isteni világgal!) Az ikonikus ábrázolást mindig jellemzi a mögöttes tartalom, mely főleg az isteni erőt, a felhajtás nélküli egyszerűséget és a régmúlt megrendíthetetlenségében való tiszteletet hivatott képviselni. Stílusjegyeiben visszaköszön az ókor és a középkor ábrázolásmódja, valamint a különböző népművészetek vizuális elemei. Az ábrázolásban jellemzőek a tusvonalak, fakó színek, a stilizált formák. Arculattervezés stílusjegyei: egyszerű, egyetemes szimbólumok, autentikus és stilizált formák, régi-hatás tusvonallal, egyszerű fakított színnel, általában kevés a szín és forma, négyzetekkel, körökkel, háromszögekkel játszik, visszaköszönnek a természetes faktúrák (merített papír, kő, homok).

Modern letisztult logótervezés 2021-ben


Szürrealizmus az arculat tervezésben

Talán semmi sem tükrözi jobban a 2020-as járvány helyzetet mint a szürrealista stílus, mely a valóságos elemekből épít fel álombéli, hihetetlen jeleneteket. Gondoljunk csak korábbi nagy művészek munkáira mint az férfi arcát eltakaró almára, pontosan René Magritte: Az ember fia című képére, vagy Salvador Dali Elfolyó idő c. festményére. A jelenlegi tendenciák mutatják, hogy a jövőben gyakrabban találkozhatunk könyvborítókon vagy plakátokon ezen stílussal. Arculat tervezés stílusjegyei: fotómontázs, több fotó összevágva melynek végeredménye lehet - torzított vagy több perspektíva, tárgyak és élőlények elhelyezése szokatlan környezetben. 

Modern céges arculat szürrealista stílusban


Sokszínűség, társadalmi tudat - tegyük jobbá a világot!

2020-ban is a tervezők komoly erőfeszítéseket tesznek a sokszínűség javára a kisfilmek és a fotózás terén. Idős ember fiatalos életstílussal, vagy éppen fiatal az idősebb korosztály bőrébe bújva mutatja meg magát nemi identitástól, bőrszíntől, hibáktól függetlenül. A stílus lényege, hogy mindent kiemel ami az egyediséget teszi előtérbe, s minél inkább hibának tartja a táradalom ezt az egyediséget, a művészet annál jobban ünnepli. Az egyedit ünneplő jelenség érkezésére igencsak várható volt a tömeggyártás és személytelenség világában. Ezenkívül komoly erőfeszítések várhatóak továbbra is a társadalmi egyenlőség és a környezettudatosság irányába .
Arculat tervezés stílusjegyei:

  • Emberek egyediségének kiemelése annak céljából,hogy rájöjjünk mennyire sokszínű világban élünk, mely sokkal érdekesebb a - csúnyán fogalmazva-  'tömeggyártott termékeknél'.
  • Emberek plakátokon vagy reklámokban, esetleg divatbemutatókon jelennek meg szokatlan ruhákban, életkoruktól vagy az ismert identitásuktól eltérő szituációban és környezetben.
  • Természetesen nem áll távol tőle az elborzasztás sem, ha épp egy társadalmi hibáról pl. környezetszennyezésről vagy kirekesztésről van szó. 

    2021 trendek a reklámiparban

  • Komikus pop az arculat tervezésben

Pop-art szemcsés képregényei nemcsak egyéb stílusoknak ad alapot, de önmagában is tarol ebben az évben. Hiába, az alkalmazott grafika alapköve hogyan is tűnhetne el a palettáról?
Arculat tervezés stílusjegyei: Egységes színfelületek, retro design elemek, komikus betűk, retro szuperhősök és Disney figurák, a korai primitív színnyomtatás (színfoltok fekete pöttyökkel).

Modern véges arculat tervezés pop-art stílusban


Képzőművészeti infúzió az arculat tervezésben

A képzőművészeti elemek egyfajta nyugodt csendestársként jelennek meg az arculatokban. Legyen szó egy jó borcímkéről, egy könyvborítóról vagy egy ajándéktárgyról, talán az egyik legelegánsabb megoldás lesz valamilyen művészeti alkotás becsempészése az arculatokba. Hiszen valljuk be, nagyon sok grafikus igazából képzőművész is. A modern kor vívmányaival (pl. fluiddal,folyékony műgyantával) készített képzőművészeti alkotások szinte pillanatok alatt árasztották el az Instagramot és a Pinterestet. A képek már nem a fizetett felkapottságban, hanem a belsőépítészet igen fontos, és nagyon elegáns design elemeként kezdtek el funkcionálni. Természetesen mondanivalójuk is van: Az elfolyó, egymásba olvadó színek és formák hirdetik korunk kihívásait,melyek folytonos rugalmasságot és alkalmazkodást követelnek tőlünk. Külső behatások hatására folyamatosan alakulnak. Ezen képek készülésének érdekessége, hogy festés közben a művész sem látja a végeredményt, csak amikor a kép megszárad és megmerevedik. Mintha egy folyamatosan változtató világ mementója lenne.  Arculat tervezés stílusjegyei: elegancia, egyszerű tipográfia, elfolyó minták, festői faktúrák, absztrakció.

az év legütősebb céges megjelenései

Cikket írta: Medvedovszky Anna